Thomas Sørensen
Rejseskribent
Hurtigt kommer bussen via bjergkammen højt over floddalen og fri af skoven, hvor du møder et åbent bjerglandskab med udsigt til 2.000 meter høje bjerge i horisonten, skovklædte bakkeskråninger og dybe kløfter. Her stoppes et par steder og den imponerende udsigt ud over landskabet nydes. På rutens højeste punkt ca. 1.500 moh. holdes en lidt længere pause, og her kan du få rørt benene ved at spadsere op til højdepunktets varde. Udsigten er imponerende. Længere fremme ved grænseovergangen Poker Creek - den nordligste i USA - køres atter ind i Alaska.
Bustur over Top of the World Highway
Ved frokosttid nås byen Chicken (Kylling). Oprindeligt hed stedet Ptarmigan opkaldt efter en lokal fugl, men de nye tilflyttere kunne ikke stave til det, så var Chicken lettere - og derved blev det. Det er et sjovt sted, for her er blot en række træbygninger og et toilet, som udgør byens downtown. På en bakketop findes en figur af en stor kylling, så er du ikke i tvivl om, hvor du er. Neden for bakken står en af de gamle store guldgravemaskiner Pedro Gold Dredge og forfalder. På den anden side af bakken ligger campingpladsen Chicken Gold Camp & Outpost og her bestilles frokostsandwichers.
Stor kylling i landsbyen Chicken i Alaska
Efter Chicken hedder vejen Taylor Highway og på den passeres bl.a. Mount Fairplay, hvor der kan spejdes efter moose (elge). De er dog ikke at se i dag. Taylor Highway løber ud i Alaska Highway, som der fortsættes ad.
Den øde men smukke Taylor Highway
Efter at japanerne havde meldt sig ind i 2. Verdenskrig ved at bombe Pearl Harbour i 1941, var amerikanerne alvorligt bange for at japanerne ville besætte det øde område i Alaska - uden at der var nogen til at forsvare det. Det blev derfor besluttet at bygge en samlet vejforbindelse fra Dawson Creek i British Columbia, Canada (ikke at sammenligne med Dawson City) til Delta Junction i Alaska. Omkring 30.000 militærfolk og civile arbejdede under vanskelige vilkår i bjergene med at få anlagt denne 2.237 km. lange vej, som stod færdig i oktober 1942 - blot otte måneder efter, at arbejdet var påbegyndt. Amerikanerne afholdt udgifterne for vejen og gav den canadiske del til den canadiske regering i 1946. Først i 1948 blev vejen åbnet for offentlig trafik og er fortsat en af de vigtigste veje i denne del af kontinentet og den fører frem til overnatningsstedet Snowshoe Motel i byen Tok. Tok består af spredt bebyggelse med den trafikerede Alaska Highway løbende lige midt gennem byen. Det mest interessante her er nok stedets besøgscenter, som findes i en nyere, skøn træbygning opført i svært tømmer. Her er masser af informationer at hente om hele Alaska.
Snowshoe Motel i landsbyen Tok
Dagen efter fortsætter rejsen mod Fairbanks. Halvvejs stoppes ved Rikas Roadhouse, der ligger i Big Delta Historic Park. Vejkroen, som består af flere træbygninger, er fra 1913. I 1917 kom en svensk immigrant ved navn Rika Wallén fra Örebro til stedet for at gøre tjeneste. Hun blev bestyrer og købte senere huset for 10$ og drev landevejskroen i mange år. Bygningerne er indrettet som museum, så du kan se hvorledes man levede her i begyndelsen af 1900-tallet. Når du spadserer rundt mellem træbygningerne, føler du næsten at være et sted i det svenske landskab - ikke mindst pga. de mange myg! Udover forskellige bygninger som smed, karlehytte, lade, stald m.v. findes her også et fint cafeteria.
Rikas Roadhouse i Big Delta Historic Park
Ho, Ho, Hooo. Jo, julemanden Santa Claus sidder midt i al julepynten med et barn på skødet - midt om sommeren. Det er ved Santa Claus House, der rummer alt hvad hjertet kan begære af amerikansk julepynt. Så har du ikke fået købt en souvenir endnu, kan lidt julepynt måske gøre det?
Besøg i Santa Claus House i Santa Land
Først på eftermiddagen nås Chena River i Fairbanks, hvor du kommer om bord på Riverboat Discovery III. Det er tredje generation af moderne dieseldrevne hjuldampere - og også den største - og mens der sejles ned ad floden, serverer personalet, der alle er indianere fra Athabascan-stammen, kaffe og kage. Kaptajnen beretter om de forskellige huse og de familier som lever langs floden, mens der sejles forbi. Her ses hvorledes en vandflyver starter og lander, ligesom der gøres holdt ved en hundekennel med slædehunde, som demonstrer, hvorledes hundene trænes i at trække - også om sommeren.
Riverboat Discovery III på Chena River ved Fairbanks
Det mest interessante ved dette flodcruise er besøget i Athabascan-indianernes landsby i Chena Native Village, hvor deltagerne bliver delt op i tre grupper, der på skift hører om indianernes levevis før og nu. Landsbyen er naturligvis noget turistpræget - byen lever af disse besøg - og overalt er her pyntet med blomster og her er usædvanligt rydeligt.
Besøg hos athabascan-indianerne i Chena Native Village
Efter en god nats søvn på det store Hotel Westmark i Fairbanks og en overdådig morgenmadsbuffet er der god tid til at se nærmere på downtown - men vejret driller igen med silende regn. Det er derfor naturligt at søge indendørs på Morris Thompsons Cultural and Visitor Center, der ligger i Griffin Park ned til Chena River. På dette enestående besøgscenter er der bl.a. udstillinger om naturen, dyrelivet, de første amerikanere og nybyggerne. Et spændende og flot sted, som skærper interessen for besøget i Denali National Park, som er dagens næste mål.
Fairbanks grundlægges
Hovedstaden i Alaska er Juneau.
Befolkningstal: ca. 0,7 mio.
Areal: ca. 1.718.000 km2
Afstand fra Danmark: ca. 6.705 km
Største turistattraktioner: Naturen med dyrelivet i bl.a. Denali National Park og Kenai Fjords National Park
Mere information: