Bemærk: denne rejse er betalt, dog uden redaktionel indflydelse, af: Vitus Rejser
Thomas Sørensen
Rejseskribent
Det var ikke uden strabadser, at nybyggerne i deres oksetrukne prærievogne i begyndelsen af 1800-tallet passerede Midtvestens prærie. I starten var her ingen spor eller veje, og de tungtlastede prærievogne måtte trækkes og skubbes over ujævnt terræn og rivende floder. Besværlighederne blev ikke mindre af mødet med prærieindianerne, der havde fået nok af de hvides fremrykning, som betød, at indianerne måtte flytte til bestemte reservater. Ofte med en jord som var så ufrugtbar, at den ikke kunne dyrkes. Det var på samme tidspunkt, at Napoleon havde begyndende problemer i Europa og behøvede flere penge til finansiering af de fortsatte krige. Frankrig tilbød derfor i 1803, at USA kunne købe det store Louisiana-territorium vest for Mississippi River, som dengang dækkede et langt større område end staten gør i dag.
Præsident Thomas Jefferson var måske overrasket, men han var langtfra uforberedt. Allerede i 1792 var Jefferson begyndt forberedelser på at kortlægge og udforske landet vest for Mississippi for at finde en rute mod Stillehavet. Kort tid efter købet blev kaptajn Meriwether Lewis (1774-1809) og løjtnant William Clark (1770-1838) sendt på en treårig ekspedition for at udforske landet vest for Missouri River og finde vejen til Stillehavet. Udgangspunktet var St. Louis og ruten gik ad Missourifloden og dens bifloder ud i vildmarken gennem de nordlige og vestlige territorier. Deres detaljerede beskrivelser blev senere til "The Oregon Trail" og banede vejen for de mange nybyggere, som drog vestpå over The Great Plains - Midtvestens prærie. I midten af 1800-tallet tog det mindst to måneder at passere prærien, hvis ikke man inden da havde mødt sin skæbne hos de vilde indianere eller omkommet under turens strabadser.
Kultiveret prærielandskab i Iowa
I dag tager det mindre end to dage at passere The Great Plains, når du i bil eller bus følger hovedvejene. Fra Chicago køres der vestover på Highway 80 gennem staten Illinois og rammer staten Iowa på den anden side af Mississippifloden med pause ved den lille by Walcutt. På stedet ligger Iowa 80 Trucking Museum, men du behøver ikke at gå indenfor for at stifte bekendtskab med de enorme lastbiler som ses på P-pladsen.
Rundrejsen over prærien fortsætter gennem hvad man kan kalde staterne kornkammer, for så langt øjet rækker, er her majsmarker i det flade kulturlandskab. Den nøgne, utæmmede prærie findes ikke længere.
Iowa 80 Trucking Museum i Walcutt
Mange har hørt om danskerbyen Solvang i Californien, men færre kender Elk Horn, som faktisk er mere dansk end andre byer i USA. Byen ligger nogle få km. fra Highway 80 og gøres en afstikker hertil for at se det danske udvandrermuseum samt den danske vindmølle som i 1976 blev købt og flyttet hertil fra Nørre Snede. I souvenirbutikken kan du købe dansk kunsthåndværk og byens bager tilbyder naturligvis "danish kringle"!
Dansk vindmølle i flækken Elk Horn
Hotel Ramada City Centre i Sioux City ligger ved Missouri River i den vestlige del af Iowa. Da Lewis og Clark ekspeditionen i 1804 kom til stedet, var her kun et par telte samt et par pelsjægerhytter. De opdagelsesrejsende fik stor betydning for byens videre udvikling. På en sen lille spadseretur i denne mennesketomme og lidt kedelige by, er der ikke mange åbne restauranter, men ved siden af hotellet ligger en filial af den landsdækkende restaurantkæde Chili’s, hvor du kan spise aftenens middag.
Næste morgen kører vi forbi byens visitor center, hvor statuen af Lewis og Clark er placeret.
Lewis og Clark monument ved visitor center i Souix City
Herefter fortsætter rundrejsen videre over prærien i South Dakota mod Badlands National Park.
Hovedstaden i USA er Washington D.C. og største by er New York.
Befolkningstal: Ca. 325 mio.
Areal: Ca. 9.833.520 km²
Afstand fra Danmark: Til New York City: 6.197 km. Til San Francisco: 8.797 km.
Mest besøgte attraktioner: Storbyer og nationalparker
Mere information: