10 gode råd til bjergkørsel med campingvogn
Log ind Log ind
10 gode råd til bjergkørsel med campingvogn

10 gode råd til bjergkørsel med campingvogn

Noget af det man frygter mest som campist er at gå i stå på en bjergvej med campingvogn på krogen og ikke have mere motorkraft i bilen. Vi giver 10 gode råd til at komme igennem kuperet terræn.

Anne-Vibeke Isaksen

Anne-Vibeke Isaksen

Vært og rejsejournalist

Tilføj favorit

1. Kør hvor lastbilerne kører

En gylden regel er, at de bjergveje, hvor lastbilerne kører, kan campister også køre. Det betyder med andre ord motorveje og hovedveje. Du skal forvente en del tunneller, og hvis du ikke er glad for at køre i dem, så tag det stille og roligt og følg skiltningen. Hastigheden er ofte meget lavere i en tunnel. Husk at fordi du læser, at et vogntog kommer godt over et bjergpas, er det ikke sikkert dit vogntog kan. Det kommer an på, hvor meget overskud din motor har og selvfølgelig, hvilket pas du skal over.

2. Hold øje med skilte

Hvis pas eller tunneller er lukket for campingvogne, står det som regel på skilte, men man kan også komme til bjergeveje helt uden skilt. Spørg eventuel lokale før du kører, men forbered dig på forskellige svar.
skiltning i bjergene

3. Opkørsel i bjergene med campingvogn

Hvis du har masser af motorkraft og vejforholdene er i orden og ikke mindst, at vejen er bred nok, er det som regel ikke noget problem at køre op på et bjerg. Sørg hele tiden for at bilen har moment. Det vil sige, at du kører i det gear, der trækker bedst i forhold til det terræn du kører i. Det kan være en fordel at geare ned i god tid, frem for at miste fart. I sær hvis det går meget stejlt op ad. Vær også opmærksom på, at motoren kører med forringet kraft jo tyndere luften bliver.
Hold øje med skilte

4. Tank op

Sørg for at have tanket op, bilen er tørstig. 4-5 km/l er ikke unormalt.

5. Nedkørsel i bjergene

Nedkørsel kan være langt mere farligt end opkørsel. Den gyldne regel er, at du skal køre ned i samme gear som op. Det kan lyde voldsomt, fordi motoren kører med en masse omdrejninger, men det har flere fordele. For det første bremser den bilen og for det andet køler den. Vær opmærksom på, at du ikke sidder med foden på bremsen, mens du kører ned. Der sker selvfølgelig ikke noget ved at bremse, men du skal bare ikke gøre det hele tiden, for så brænder bremserne fast og i værste fald svigter helt. Fordelen ved bilen er, at den kan bremse med motoren. Brems også altid med motoren, selvom du ikke har campingvogn på.
Campingvognen har påløbsbremser, og når du kører ned af, bremser denne hele tiden. Det er en enorm belastning, som ikke er godt for campingvognen i længere tid.
Det er en god ide på de steder, hvor det kan lade sige gøre, at give gas, så bilen trækker og bremsen på campingvognen slipper. De fleste campingvogne er bygget til 10-12 %s nedkørsler, men det kan man ikke bruge til så meget. Den kan godt klare en nedkørsel på f.eks. 17% i kort tid, mens 7% i f.eks. 45 minutter kan være et stort problem for campingvognen.
Det er mere tidsfaktoren, der er vigtig end selve hældningen på bjerget.
vejskilt Alpe d´huez frankrig

6. Påløbsbremsen kan sætte sig fast

Du er ikke i tvivl for det føles som om campingvognen pludselig er 3 gange så tung. Kør ind til siden så hurtigt som muligt. Træk håndbremsen på campingvognen, kør lidt frem med bilen, så du mærker et meget lille ryk, slip håndbremsen på campingvognen, og kør videre. Måske skal der flere gange til.Påløbsbremsen sætter sig fast

7. Hvis bremserne ryger

Det er meget dårlige tegn. Kør ind til siden så hurtig som muligt. Du skal ikke gøre noget, men bare vente til bremserne er kølet helt af, inden du kører videre. Hæld frem for alt ikke vand på i håb om afkølingen går hurtigere. Det ødelægger bremserne.
Hvis dette er sket, er det en god ide at få tjekket bremserne på værksted, når du kommer hjem, for at tjekke, at intet er sket. Er du i tvivl, så tjek på et værksted, der hvor du er, inden du kører videre.
Indånd ikke røgen, det er det rene gift.

8. Godt at kunne bakke med campingvogn

Det er en god ide at kunne manøvrere med dit vogntog. Det er ikke usandsynligt at skulle bakke på en vej, hvis du f.eks. møder modkørende og du skal lidt tilbage til f.eks. en mødeplads, så der er plads til at kunne køre forbi hinanden.

9. Pas på dybe vejgrøfter

Af hensyn til store vandmængder i bjergene er der ofte dybe vejgrøfter på bjergsiden af vejen. Dem skal du ikke komme for tæt på, så hjulet på campingvognen ryger derned. Hvis der ikke er autoværn og det går stejlt ned på dalsiden, skal man også passe på her.
dybe vejgrøfter i bjergene

10. Er du i tvivl

LAD ALTID DIN TVIVL KOMME DIG TIL GODE
Tjek uden campingvogn først. Vi har ofte kørt ind på en parkeringsplads f.eks. ved et indkøbscenter og så tjekket ruten først uden campingvogn, så er den ene blevet i campingvognen, men s den anden har tjekket ruten af.

Andre fakta om camping i bjergene

Campingpladser i bjergene:
Det er ikke alle campingpladser oppe i bjergene, der har plads til campingvogne, og nogle gange er det dårligt markeret med skilte. Tjek på nettet f.eks. google maps eller kontakt pladsen for at være sikker.

Generelt set er vejforholdene bedre i Alperne end i Pyrenæerne, hvilket primært skyldes et godt udbygget vejnet til skisportstederne.

Bjergkørsel i Norge

E6 er Norges hovedfærdselsåre og kan trods stigninger køres med campingvogn. Trollstigen - der er kendt som den vej, man skal have kørt med campingvogn, før man er helt "uddannet" – har 11 hårnålesving. Vejen er ikke bare stejl, men ekstrem smal, og kan ikke anbefales at køre på i højsæsonen, hvor der også er mange turistbusser. Kan det ikke undgås, så kør enten tidligt eller sent på dagen.

Læs også Manddomsprøve med campingvogn - Trollstigen i Norge er ikke for sarte

Alternativ rute til Kasselbakkerne i Tyskland

De fleste vogntog kan komme over Kasselbakkerne, men er du i tvivl, kan en alternativ rute vælges. Hvis du kommer på A7, skal man forlade motorvejen lige syd for Göttingen ved udkørsel 74 Friedland. Derefter følges hovedvej B27 via Bad Sooden-Allendorf, Sontra, Bebra og Bad Hersfeld. Ved Bad Hersfeld køres igen ind på motorvejen A4, som benyttes i nogle kilometer, inden du atter drejer ind på A7. Du kan også vælge A9, der går længere mod øst.

Kørsel i Alperne 

Strækninger, som er uegnet eller spærret for kørsel med campingvogn, er tydeligt afmærket. Ved pasveje er stigninger angivet i procent, og strækninger med biltog er indtegnet. Undersøg nøje, hvilken rute der er bedst. Ruter med de mindre stigninger er bedre, også selv om det er ensbetydende med, at der må køres en omvej.

Kørsel i Pyrenæerne

I Pyrenæerne gælder de samme regler for bjergkørsel som i Alperne, men vær opmærksom på at vejene ofte er af dårligere standard end i Alperne. Dårligere skiltning, vedligeholdelse, autoværn og lignende.